Hoe je al die wachtwoorden eindelijk de baas bent
Wachtwoorden. Je moet ze eerst verzinnen en daarna onthouden. Tot overmaat van ramp moeten die wachtwoorden ook nog eens zo ingewikkeld zijn dat ze moeilijk te hacken zijn, waardoor je ze vervolgens weer lastig kunt onthouden.
Tenslotte moet je eigenlijk voor iedere account die je aanmaakt een uniek wachtwoord verzinnen. Doe je dat niet en kraakt een hacker één account, dan heeft hij mogelijk toegang tot andere accounts met hetzelfde wachtwoord. Voor de gewone mens is dit eigenlijk niet meer te behappen en bestaan er wachtwoordmanagers. Een slim stukje software die wachtwoorden beheert met één moeilijk hoofdwachtwoord. Gelukkig is dat dan de enige die je nog hoeft te onthouden.
Google Chrome
Voor veel mensen is de wachtwoordmanager niet nieuw. Google Chrome bijvoorbeeld heeft een standaard plug-in die dit voor je regelt. Maak je een nieuwe account aan, bijvoorbeeld bij een webshop, dan biedt hij standaard aan om je wachtwoord te onthouden. Voor persoonlijk gebruik is dit voldoende, maar het is geen professionele tool. Voor alle wachtwoorden die je zakelijk gebruikt, is het dan ook aan te raden om een betere variant aan te schaffen.
Eisen aan een zakelijke wachtwoordmanager
Een goed werkende professionele wachtwoordmanager kan meer dan de plug-in van Chrome. Zo kun je als werkgever gedeelde wachtwoorden faciliteren, waardoor meerdere werknemers met hetzelfde wachtwoord toegang krijgen tot een systeem. Op die manier weet je zeker dat het wachtwoord complex genoeg is en dus veilig. Daarnaast is een goede wachtwoordmanager gebruiksvriendelijk. Je kunt je wachtwoorden eenvoudig indelen in categorieën. Bijvoorbeeld in een categorie 'zakelijk' en een categorie 'privé', of per afdeling de accounts verdelen. Ondanks alles ontkom je er op je zakelijke computer vaak niet aan om privé accounts te gebruiken. Je kunt de wachtwoorden dan maar beter van elkaar scheiden. Ook zijn er add-ins voor vrijwel alle browsers en is de manager op zowel de Mac als de PC te gebruiken.
Two factor authenticatie (2FA)
Naast het gebruiken van sterke wachtwoorden zijn er extra beveiligingsmaatregelen te treffen. Voor echt gevoelige informatie kun je het beste two factor authentication (2FA) toepassen. 2FA is een authenticatiemethode waarbij je 2 stappen succesvol moet doorlopen om ergens toegang tot te krijgen. De eerste stap is vaak het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord. De tweede stap varieert, dit kan bijvoorbeeld een irisscan zijn of een sms code. Een bankpas in combinatie met een pincode is een voorbeeld van 2FA. Alleen de combinatie van het bezit van de pinpas en de juiste code zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot je bankrekening. 2FA wordt veel toegepast voor telewerken, opslag van gegevens in de cloud of Office 365 e-mailomgevingen.
Veel aanbod, weinig goeds
Omdat wachtwoorden zo complex en gevoelig zijn, zijn er veel professionele wachtwoordmanagers die je kunt gebruiken. Een van de beste oplossingen is LastPass. Naast bovengenoemde zaken kun je daarmee ook automatisch nieuwe wachtwoorden genereren en beschikt hij over een functie waarmee je automatisch formulieren kunt invullen. Op die manier kun je overal bij, zijn je gegevens veilig en kun jij je focussen op je werk.